E-Tense

E-Tense

På forårets store biludstilling i Geneve fra den 3. – 13. marts viser DS for første gang sin nye konceptbil E-TENSE, som man forventer bliver et af udstillingens store trækplastre. Det er en eldreven GT med masser af kræfter (516 Nm og 402 hk).

DS E-TENSE er en eldreven GT med masser af kræfter (516 Nm og 402 hk) og er unik både i kraft af sit udvendige design og selve køreoplevelsen. Den er en kombination af luksuriøs forarbejdning og materialevalg, high-tech og høje præstationer. Den er således et markant vidnesbyrd om mærkets strategi for teknologi og design.
Samtidig er den en reference til motorsportens verden, hvor DS jo deltager i Formel E, som er FIAs nye verdensmesterskab for eldrevne biler.

Konceptbilen er 4,72 meter lang, 1,29 meter høj og 2,08 meter bred. Drivlinjen er 100 % elektrisk, og den kan accelerere fra 0 – 100 km/t på 4,5 sekund. Topfarten er 250 km/t og rækkevidden på en opladning er 360 km ved bykørsel og 310 km ved blandet kørsel. Batterierne er af typen lithium-ion, og de er placeret under bilen for at sænke tyngdepunktet.

Bilens udvendige design præges af skulpturelle, lange ubrudte og dynamiske linjer. Dens profil leder tankerne hen på Grand Tourismo med den imponerende hækspoiler i krom og den elegante ametringrønne metallak.

E-tense-1-1200x676

Bagenden på konceptbilen er ren avantgarde. Ligesom en anden konceptbil, DS DIVINE, har DS E-TENSE ikke nogen bagrude, hvilket har givet designerne langt friere hænder end normalt og givet ingeniørerne anledning til at udstyre bilen med et avanceret kamera til at kigge bagud.

Lyssignatur er et kendetegn ved DS modeller, både hvad fronten og bagenden på bilen angår. LED modulerne i fronten er bearbejdet som det fineste håndværk fra smykkernes og urenes verden. Afviserblinkene bag på bilen er placeret i taget med reference til den historiske DS fra 1955. Baglygterne er udstyret med full LED teknologi, og designet er inspireret af krybdyrsskæl.

Lyssignaturen ”DS LED VISION” er udviklet yderligere på konceptbilen, idet den nu er aktiv. Det betyder, at LED-modulerne kan dreje op til 180o. Hertil kommer funktioner som ”high-way” til motorvej eller
en funktion som udvider lysstrålen i tilfælde af regn, sne eller tåge.

I kabinen går fransk luksus og ædle materialer op i en højere enhed. Som eksempler kan nævnes sædernes forarbejdning og mønstret aluminium på midterkonsollen. DS sadelmagerne har brugt over 800 timer på at designe, teste og fremstille sæderne med urlænkedesign og beklædning af instrumentbordet. En yderligere finesse ang. instrumentbordet er, at uret kan placeres i midterkonsollen eller på håndledet.