Formel E

DS Automobiles & PENSKE AUTOSPORT

Efter at have sat adskillige rekorder med anden generation af sin DS E-TENSE FE, indgår DS Automobiles samarbejde med PENSKE AUTOSPORT om fire sæsoner i ABB FIA Formel E-verdensmesterskabet. DS PENSKE Formula E Team får forstærkning af to exceptionelle kørere, Maximilian Günther og Taylor Barnard, som er det yngste talent i Formel E's historie.

DS Automobiles er en af de førende aktører inden for energiomstillingen og var med DS Performance blandt de første bilproducenter, der gik ind i Formel E DS' konkurrenceafdeling øger nu sit engagement i at reducere sin miljøpåvirkning ved at gå ind i processen med at opnå  3-stjernet miljøakkreditering.

DS PERFORMANCE

DS Automobiles har oprettet sin egen konkurrenceafdeling, DS Performance, med det klare mål at tilegne sig den nødvendige erfaring til at fremskynde elektrificeringen og øge kendskabet til mærket.

 

I forlængelse af denne strategi vil vores helt nye DS E-TENSE FE25-formelbil, der er udviklet af DS Performance, bringe erfaringerne fra racerbanen over i den nye generation af elbiler. DS Automobiles har indgået et samarbejde med PENSKE AUTOSPORT og har som mål at genvinde de to dobbelte titler (kørere og hold), som virksomheden vandt i 2019 og 2020.

 

På nuværende tidspunkt er teamets mål klare: at fortsætte de fremragende præstationer i kvalifikationerne, forbedre tempoet i løbet, etablere sig blandt seriens førende og vinde flest mulige podiepladser.

DS E-TENSE FE25

Den 100% elektriske et-sædes racer, som er den hurtigste i FIA, kan accelerere fra 0 til 100 km/t på under 2 sekunder. Den nye sorte lakering afspejler DS Automobiles' designkoder perfekt, og vidner om et enormt teknologisk fremskridt. Den er mere solid, mere robust og mere aerodynamisk, når den kører hjul-til-hjul med konkurrenterne.

Racerens Hankook iON-dæk er fremstillet af 35% genanvendte og bæredygtige materialer (+9 % i forhold til GEN3-specifikationen) og optimeret til alle vejrforhold, hvilket giver 5 til 10% bedre vejgreb.

Tredje generation EVO

DS E-TENSE FE25 er også mere kraftfuld (maks. hastighed 280 km/t på bybane) og tilbyder under løb en estimeret ydelsesgevinst på 2% energi i forhold til GEN3. En gevinst der stammer fra regenerering ved bremsning kombineret med 4-hjulstræk (i 350 kW-tilstand). Den nye drivlinje, der er mere effektiv end sin forgænger, giver bedre kørekomfort med 250 kW foran, 350 kW bagtil og en samlet effekt på 600 kW.

Ydeevne og effektivitet

Drivlinje udviklet af DS Performance

 

  • Firehjulstræk på 350 kW
  •  Forreste motor (250 kW) - bageste motor (350 kW)
  •  Maksimal effekt - 350 kW (476 hk)
  •  Maksimal hastighed - 280 km/t (optimeret til bykørsel)
  •  Acceleration fra 0 til 100 km/t - under 2 sekunder
  • Elektrisk bremsesystem på alle hjul (Brake-By-Wire)
  • Energigenvinding v/bremsning -600 kW


    50% af den energi der bruges under et løb, kommer fra regenerering ved bremsning
 
Holdbarhed
Ifølge leverandøren er Gen3 Evo-batterierne blandt de mest avancerede og holdbare, der nogensinde er produceret. De er fremstillet af mineraler fra miljøvenlige kilder, og battericellerne vil blive genbrugt og genanvendt, når de er udtjente. Det understreges også, at hør og genanvendt kulfiber for første gang vil blive brugt i karosseriet på en racerbil. Genbrugsfibrene fra Gen2-biler reducerer den samlede mængde ubrugte kulstoffibre, der anvendes.
Gen3 Evo's CO2-aftryk er blevet målt allerede i designfasen for at dokumentere alle reduktionsforanstaltningerne og mindske miljøpåvirkningen mens der som led i Formel E's netto-nul-kulstof-forpligtelse vil blive kompenseret for alle uundgåelige emissioner. 
På forkant med teknologien

DS E-TENSE FE25 er udviklet af DS Automobiles' konkurrenceafdeling DS Performance, og bliver det vigtigste aktiv for DS PENSKE-teamet og dets kørere, Maximilian Günther og Taylor Barnard; det yngste talent i Formel E's historie.

Med dette nye samarbejde har DS Automobiles store forhåbninger om at fortsætte sin sejrsrække og vinde flere titler samt at sætte nye rekorder i et mesterskab, der udgør en fantastisk drivkraft for virksomhedens forsknings- og udviklingsarbejde.

 

Konkurrence skaber innovation i bilindustrien

Med mod og ambitioner bygger DS Automobiles fremtidens biler med inspiration fra racerteknologien. At lykkes så excellent at overføre kompetencerne fra Formel E til serieproducerede biler er en del af DS-ånden.
KØRERNE
DS PENSKE

DS Automobiles har indledt et helt nyt kapitel i sit engagement i Formel E ved at indgå et samarbejde med et af motorsportens store navne: PENSKE AUTOSPORT.

Fra sæson 11 stiller DS PENSKE Formula E Team op med mesterskabet mest prestigefyldte kørerduo med tyske Maximilian Günther og det unge, britiske stortalent Taylor Barnard.

Med PENSKE AUTOSPORT, Maximilian Günther og Taylor Barnard har DS Automobiles som mål at vinde nye titler og fortsætte med at sikre teknologisk knowhow til sine nye modeller, der udelukkende bliver elektriske.

ABB FIA FORMULA E-VERDENSMESTERSKABET

Et kig tilbage på sæson 11

16 løb rundt om i verden: Det var på programmet i 11. sæson af denne klasse for elektriske formelbiler, som er konstruktørernes mulighed for løbende at udvikle de teknologier, som vi vil se i elektriske biler i den nærmeste fremtid.

I den endelige stilling sluttede DS PENSKE-teamet på 5. pladsen i teamklassementet. Hos kørerne sluttede Jean-Éric Vergne på 6. pladsen med to podiepladser. Selvom han sikrede teamet to sejre og to pole positions i sin første sæson som repræsentant for DS Automobiles, sluttede Maximilian Günther mesterskabet på 10. pladsen.

Alle øjne er nu rettet mod den 12. sæson af ABB FIA Formel E-verdensmesterskabet, som starter med de officielle testkørsler 27. oktober i Valencia inden det første løb flages i gang 6. december i Sao Paulo.

REGLER OG REGLEMENTER

De vigtigste regler i ABB FIA Formel E verdensmesterskabet

I henhold til reglementet skal der nu køres omgange i stedet for at køre på tid, da det gør det lettere for hvert team at lægge en løbsstrategi. I forbindelse med denne overgang kompenseres der for Safety Car og Full Course Yellow på banen med ekstra omgange fremfor den tidligere anvendte tillægstid.
Kvalifikationsformat
De 22 kørere vil blive opdelt i to grupper. De fire bedste tider fra hver gruppe vil derefter dyste mod hinanden i direkte eliminationskampe. 
Hurtigere end nogensinde før
Gen 3 Evo leverer en effekt på 350 kW i kvalifikationerne og 300 kW i løbet. 
Mere konkurrence
Afbrydelser af løbet på grund af Safety Car og Full Course Yellow kompenseres nu med ekstra omgange. 

RESULTATER

DS Automobiles, den mest succesrige konstruktør i Formel E

Se resultaterne af sæson 11's løb nedenfor.
SÆSON
TEAM
LØB
SEJRE
PODIER
POLE POSITIONS
2015-2016
DS VIRGIN RACING
10
1
4
4
2016-2017
DS VIRGIN RACING
12
2
6
2
2017-2018
DS VIRGIN RACING
12
2
6
0
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2023-2024
DS PENSKE
16
0
4
3
2024-2025
DS PENSKE
16
2
4
2
TOTAL
137
18
55
27

POUR ALLER PLUS LOIN

La performance électrique

Découvrez l'électrification selon DS Automobiles.

Technologie de confort

Pour faire de chacun de vos trajets un véritable voyage.