SM hyldest: Ti år med kunst og elegance
Et designstudie ved showet hos Chantiliy Arts & Elegance
Budskabet fra DS Automobiles-fællesskabet er blevet lyttet til. DS DESIGN STUDIO PARIS-teamet arbejdede, som hvis SM var blevet ved med at udvikle sig gennem de sidste fem årtier.
SM, der blev lanceret i begyndelsen af 1970'erne, legemliggjorde toppen af fransk bilinnovation. Denne grand tourer var en reel koncentration af teknologi. Dens aerodynamiske stil, designet af Robert Opron, var både elegant og avantgarde. Under motorhjelmen tilbød en kraftfuld V6'er enestående præstationer på vej. Men det, der virkelig gjorde SM til en bemærkelsesværdig bil, var dens hydropneumatiske affjedring, arvet fra DS, som gav den uovertruffen kørekomfort og et eksemplarisk vejgreb. SM er stadig en kultmodel i dag, eftertragtet af samlere over hele verden. Dens unikke blanding af komfort, ydeevne og innovation gør den til en sand billegende.
Hvis SM har gjort indtryk, er det også takket være dens luksuriøse og minutiøse interiør. Materialerne af høj kvalitet, præcisionskonstruktionen og den beregnede ergonomi skabte en særlig raffineret atmosfære indeni. Instrumentbrættet var med dets cirkulære instrumenter og karakteristiske rat både funktionelt og æstetisk. SM var også meget veludstyret til tiden, inklusive aircondition og servostyring. Ud over sin dynamiske karakter var SM en bil, der var i stand til at tilbyde førsteklasses komfort til sine passagerer.
Denne lethed, der antyder dynamik og effektivitet, afspejles i den slanke, men muskuløse silhuet af SM TRIBUTE. Det direkte forhold er stærkt karakteriseret med en ikonisk frontend og en profil domineret af en lang motorhjelm...
Frédéric Soubirou, DS Automobiles Head of Exterior Design, siger: "Vi blev inspireret af at studere flere SM-modeller, herunder prototyper og de to præsidentielle SM'er. De havde et slående træk, som en signatur. De gav indtryk af at flyve på vejen, de var meget luftige."
"Vi tilføjede nogle meget aktuelle symboler for vores arbejde til det," fortsætter Frédéric Soubirou.
Det udvidede bi-tone-look blev arbejdet omkring en nyfortolkning af bladguldfarven, der var i brochuren i 1971, med en satinlak, der var bearbejdet med en håndlavet patina og kombineret med en specialfarvet sort.
"Vi ønskede at bygge broer mellem forskellige epoker: 1930'erne, hvor de prestigefyldte franske mærker fremviste tofarvet karrosseri i concours d'elegance, bilikonet fra 1970'erne, som er SM og vores nuværende design med finish som den udvidede bi -tone maling, set på DS AERO SPORT LOUNGE konceptet. Denne behandling er virkelig blevet et kendetegn for DS Automobiles design,” siger Vincent Lobry, Head of Colour, Materials and Finishes (CMF) Design hos DS Automobiles.
SM'eren havde ikke et tydeligt overgitter, som blev erstattet af et meget stort glasparti, der afslørede forlygtemoduler og nummerplade. Halvtreds år senere bliver denne glassektion en 3D-skærm, der lyser op til midten, indrammet af en lyssignatur bestående af tre moduler på hver side - som tidligere - forstærket af otte diamant-spidsede og lodrette DRL'er baseret på en triade form mødes på et punkt som en skibsstævn.
Profilen bevarer SM'ens karakteristiske linjer, der følger luftstrømmen fra fronten til den smallere bagende. Bag to store vinduer er det bagerste kvartpanel skåret i to og fortsætter med at få den bagerste del til at flyde i en S-form. Naturligvis er baghjulene delvist beklædt med aftagelige dele.
Mens de ikoniske proportioner af SM bibeholdes med en længde på 4,94 m (+ 3 cm) og højde på 1,34 m (+ 2 cm), vinder SM TRIBUTE primært i muskuløshed og tilstedeværelse med en 1,98 m bredde (+ 14 cm). I jagten på effektivitet ændres frihøjden til 12 centimeter (-3,5 cm). SM TRIBUTE sidder på store 22-tommer hjul pyntet med aerodynamiske skær.
"Indvendigt er 1970-designet også blevet nyfortolket med den karakteristiske form på toppen af instrumentbrættet og endda det ovale design af instrumenterne. Tro mod SM'ens avantgarde-sjæl er informationsdisplayet gennem projektion og det buede " skærmkonsol”, koblet til rattet, fuldender denne ånd, der er kært for mærket. Lyd og lys omslutter passagererne.
Interiøret er meget lyst med en elfenbensfarve, der består af læder og Alcantara®. En stor vitrine foran på instrumentbrættet giver en ekstraordinær indstilling til at rumme et næsten uendeligt udvalg af finish og materialer! Sæderne fortsætter den ikoniske polstring af SM med dens vandrette hynder."
"Designet af toppen af instrumentbrættet var en stærk signatur med en implicit crossover," siger Luc Quirin, DS Automobiles Interior Designer: "Vi har bevaret denne identitetsbaserede tilgang ved at inkludere resultaterne af vores forskning. Displayet er af projektion, uden skærm Indstillingen er mere fordybende og samtidig mindre restriktiv for føreren og passagererne."
Luc Quirin, Designer Intérieur de DS Automobiles
“Det lasergraverede læderværk på dørpanelerne fremtryller mønstre inspireret af den dekorative kunst. Denne trend blev født i de samme år som concours d'elegance. Perlebeklædningen hentyder til nuværende modeller,” tilføjer Vincent Lobry, DS Automobiles Head of CMF Design.
Vincent Lobry, responsable du design CMF de DS Automobiles
"Det er ikke kun en skildring af SM," slutter Thierry Metroz. “DS DESIGN STUDIO PARIS-teamet havde det sjovt med et ambitiøst projekt. Vi har respekteret det originale design gennem dets ånd og detaljer. Vi har lavet en transskription og nyfortolkning af SM. Men da det ikke er vores vane at koble fra vores øvrige arbejde, har vi inkluderet en masse detaljer om, hvad DS Automobiles modeller og vores fremtidige projekter er."
Thierry Metroz, Directeur du Style de DS Automobiles
"Den partner i Chantilly Arts & Elegance fra starten i 2014, DS Automobiles introducerer SM TRIBUTE på tiårsdagen for kongressen, der blev afholdt i de franske haver i Château de Chantilly.
Placeret i en 120 m2 setting sammen med en original SM, vil SM TRIBUTE deltage i Concours d'Elegance den 15. september. DS Automobiles er allerede på listen over vindere af den mest prisbelønnede konkurrence i Frankrig med DS E-TENSE i 2016.
Ved det forrige arrangement vandt DS E-TENSE PERFORMANCE Innovationsprisen, og flere modeller fra DS Automobiles' fortid har også vundet Concours d'État gennem årene, herunder SM MYLORD (to trofæer) og DS 19 LA CROISETTE (et trofæ). ).
SM TRIBUTE vil i år blive akkompagneret af en lang række SM'er på udstilling i samlerlandsbyen. Besøgende vil være i stand til at se eller genopdage en firedørs SM OPERA, en SM MYLORD cabriolet, en racer-SM, der deltog i 1974 24 Hours of Spa-Francorchamps, en SM PROTO, der allerede er set på 2023 Rétromobile og andre SM'er i forskellige farver fra Euro SM Club, takket være l'Aventure DS.
Sideløbende med SM TRIBUTEs introduktion i Chantilly, gå bag kulisserne for dets design på DS DESIGNSTUDIO PARIS.
"