Formel E

DS Automobiles samarbejder med PENSKE AUTOSPORT

Efter at have slået en række rekorder i DS E-TENSE FE 2. generation, har DS Automobiles nu indgået et samarbejde med PENSKE AUTOSPORT for de næste fire sæsoner af Formel E ABB FIA verdensmesterskabet.

DS PENSKE Formel E Teamet har præsenteret sine to kørere, som er Maximilian Günther og Jean-Eric Vergne; den eneste kører, der har vundet mesterskabet to gange.

Som en målrettet aktør inden for energiomstilling, har DS Automobiles været en af de første bilproducenter til at deltage i Formel E med sit DS Performance team. DS motorsportsdivisionen går nu skridtet videre i sine bestræbelser ved at arbejde målrettet med at opnå en 3-stjernet miljøakkreditering.

DS PERFORMANCE

DS Automobiles har skabt sin motorsportsdivision, DS Performance, med et klart mål om høste erfaringer, som kan bidrage til at fremskynde elektrificeringen af de serieproducerede biler og øge interessen for mærkets modeller.

 

I den forbindelse bidrager baneerfaringen fra den helt nye et-sædede DS E-TENSE FE23, udviklet af DS Performance til udviklingen af en ny generation elbiler. Sammen med PENSKE AUTOSPORT har DS Automobiles sat sig som mål at generobre det dobbelte mesterskab (for kørere og for teams), som de fik i 2019 og 2020.

DS E-TENSE FE23 GEN3

Den nye 100% elektriske et-sædede bil af 3. generation, i teamets farver «sort og guld», har alle  DS Automobiles’ designkoder, hvilket vidner om et kæmpe teknologisk spring.

Med en tophastighed på 280 km/t, er der tale om de hurtigste Formel E-biler nogensinde. Desuden er de 60 kg lettere end 2. generation. Men især har de den bedste energiudnyttelse, hvor mere end 40% af energien, der bruges under løbet, stammer fra energiindvinding under bremsning.

Tredje generation

DS E-TENSE FE23 er mere kraftfuld end den forrige generation (350 kW i stedet for 250 kW) og har 4-hjulstræk. En ny motor i forenden bidrager med 250 kW ekstra, ud over den bageste motors 350 kW, så der totalt opnås en effekt på 600 kW og en fordoblet genvindingseffekt i forhold til 2. generation. Den nye frontmotor betyder desuden, at denne nye generation Formel 1-bil ikke er forsynet med hydrauliske bremser på baghjulene.

Ydeevne og energiudnyttelse

Drivlinje udviklet af DS Performance

  • Maks. effekt: 350 kW (476 hk)
  • Tophastighed: 280 km/t (optimeret til bybaner)
  • Bremser: Den nye drivlinje foran har en effekt på 250 kW som tillæg til den bageste drivlinjes 350 kW. Elektrisk bremsesystem på alle 4 hjul (Brake-By-Wire).
  • Energiindvinding ved bremsning: 600 kW
  • 40% af energien brugt under løbet stammer fra energiindvinding under bremsning
 
Banebrydende teknologi

DS E-TENSE FE23 er udviklet af DS Automobiles’ motorsportsdivision, DS Performance, for DS PENSKE-teamet med kørerene, Maximilian Günther og Jean-Eric Vergne, som er den eneste kører med en dobbelt FE verdensmesterskabstitel.

Gennem sit nye samarbejde med PENSKE AUTOSPORT går DS Automobiles styrket ind i sæsonen og er klar til at sikre sig nye løbssejre, titler og rekorder i verdensmesterskabet, der fungerer som en katalysator for forskning og udvikling på området.

Med den nyskabende 3. generationsbil, 11 teams til start og et helt nyt reglement (løbsdistancen defineret som antal omgange, pitstop til « Attack Charge ») bliver 9. sæson helt sikkert en af de meste spændende sæsoner med den skarpeste konkurrence siden starten i 2014.

 

Konkurrence fører til innovation

DS Automobiles henter inspiration fra motorsportsteknologien for at kunne udvikle morgendagens biler.

 

Målet er at overføre teknologi fra Formel E til de serieproducerede biler.

Kørerne
DS PENSKE

DS Automobiles har åbnet et helt nyt kapitel i Formel E ved at indgå samarbejde med et af de bedst kendte navne inden for motorsporten: PENSKE AUTOSPORT

 

DS PENSKEs Formel E-team starter sæson 9 med to kendte navne i mesterskabet: den tyske Maximilian Günther og franskmanden, Jean-Eric Vergne, som er den eneste kører, der har været Formel E-verdensmester to gange.

 

Med PENSKE AUTOSPORT, Maximilian Günther og Jean-Eric Vergne har DS Automobiles som målsætning at erobre nye titler og at fortsætte med at overføre teknologien til nye serieproducerede modeller, som udelukkende vil være elbiler fra 2024.

ABB FIA Formula E Verdensmesterskabet

Et kig tilbage på sæson 10

Efter fire podiepladser, en dobbelt titel i 2019 og 2020 og nogle vigtige læringer igennem vigtige løb - beholder DS Automobiles deres placering på toppen af rangstigen. 
I år (2024) har DS Automobiles fået sin podieplads nr 50, og rekorden er sat af Jean-Eric Vergne med 17 podiepladser og mere end 1000 point vundet. 

REGLER OG REGLEMENTER

De vigtigste regler i ABB FIA Formel E verdensmesterskabet

I henhold til reglementet skal der nu køres omgange i stedet for at køre på tid, for at gøre det lettere for hvert team at lægge en løbsstrategi. I forbindelse med overgangen til kørsel af omgange, kompenseres der for Safety Car og Full Course Yellow på banen med ekstra omgange, i stedet for den tidligere anvendte tillægstid.
Kvalifikationsformat
De 22 kørere opdeles i to grupper. De 4 hurtigste i hver gruppe mødes derefter i dueller med direkte elimination. 
Hurtigere end nogensinde
For 3. generation er effekten 350 kW under kvalifikation og 300 kW i løb. 
Hårdere konkurrence
Hvis løbet afbrydes af med Safety Car og Full Course Yellow, kompenseres der nu med ekstra omgange. 

Rangering

DS Automobiles er den mest vindende bilproducent i Formel E

SÆSON
HOLD
LØB
SEJRE
PODIER
POLE POSITIONER
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAL
105
16
47
22