Stadig foran konkurrenterne i 60’erne

Stadig foran konkurrenterne i 60’erne

På messen i Paris præsenterede den nye DS Pallas i oktober 1964 et hidtil uset udstyrsniveau inden for franske seriefremstillede biler. Den gjorde sig bemærket frem for andre DS’er ved sit udsøgte og særligt luksuøse udstyr såsom forkromede pyntelister, specialdesignede hjulkapsler, originale baglygter indrammede i forkromede lister og ekstra forlygter. I kabinen havde den mere polstrede sæder, højere ryglæn på forsæderne og som ekstraudstyr et eksklusivt læderindtræk. DS Pallas kunne fås i de samme farver som de andre DS’er men kunne også på bestilling leveres i metallicfarver, som kun kunne fås til denne model.

Odyssee-heritageDS-21-CabrioletEt år efter præsentationen af DS Pallas i 1964 kom en ny DS i oktober 1965 på markedet med en større motor med 2.175 cm3, 109 hk og en tophastighed på 175 km/t! Ud over den oprindelige DS 19 fra 1955, hvor nummeret svarede til dennes cylindervolumen, blev udvalget dermed udvidet med DS 21. År 1967 stod i DS’ens nye ansigts tegn med en DS, der var en æstetisk succes, der blev prist overalt, og som præsenterede en sikkerhedsnyhed ved at have de berømte, ekstra drejelige lygter som standardudstyr på topmodellerne Prestige, Pallas og Cabriolet. DS kastede lys på indersiderne af sving, før den kom ind i svinget!

Odyssee-DS-19Efter indførelsen af et ensartet, sort instrumentbord og afløsningen af DS 19 med DS 20 i september 1968 blev 1969 markeret af præsentationen af et fuldstændig nydesignet instrumentbord med tre store, runde instrumentskiver og en afskærmning af dette i hele bredden. Men 1969 var også især året, hvor en mekanisk ændring af største betydning fandt sted. DS 21’s motor på 2.175 cm3 fik tilføjet elektronisk benzinindsprøjtning, hvilket øgede effekten til 139 hk og tophastigheden til mere end 185 km/t. Mere end nogensinde før fastholdt og forstærkede DS sin position over for konkurrenterne ved at forblive en usædvanlig bil
i alle henseender!